Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

«Ο Θεός δεν θέλει τον πόνο των ανθρώπων!»

Του Πρωτοπρεσβυτέρου Νικολάου Δαλαγιώργου
Ο πόνος και ο θάνατος που βιώνουμε σε μεγάλο βαθμό γύρω μας (Καρκίνος, Αιφνίδιος κ.α.), είναι το μεγάλο «σκάνδαλο» για τον άνθρωπο, διότι συνήθως εισβάλλουν ξαφνικά στη ζωή μας, την δηλητηριάζουν, αφαιρούν τη χαρά μας, ανατρέπουν τους σχεδιασμούς μας και το χειρότερο μας απομακρύνουν από τον Θεό, ως υπαίτιο της κατάστασής μας.
Είναι όμως ο Θεός δημιουργός του πόνου;
Ότι ο Θεός δεν θέλει ουσιαστικά τον πόνο, φανερώνεται από το γεγονός ότι δεν τον δημιούργησε κατά την δημιουργία του κόσμου και ούτε τον πρόσθεσε μεταγενέστερα σε αυτή «Και είδεν ο Θεός τα πάντα όσα εποίησεν, και ιδού καλά λίαν»(Γεν. 1,31).
Από πού προέρχονται λοιπόν οι αρρώστιες και οι σωματικές βλάβες;
Ο άγιος Βασίλειος Καισαρείας απαντά ότι «δεν δημιουργήθηκαν από τον Θεό, αφού ο Θεός δημιούργησε μόνο τη φύση και όχι αυτό που εκτρέπεται από τη φύση (όπως οι ασθένειες), διότι οι άνθρωποι ήρθαν στη ζωή αρτιμελείς, αρρώστησαν όμως όταν ξέφυγαν από την κατά φύση κατασκευή τους.  Γιατί την υγεία του τη χάνει κάποιος είτε γιατί ακολουθεί κακό τρόπο ζωής είτε εξαιτίας οποιουδήποτε παράγοντα που προκαλεί αρρώστιες.  Επομένως ο Θεός έπλασε το σώμα, και όχι την ασθένεια».
Ο Δημιουργός όλων των δεινών είναι ο Θεός!
Για ποικίλους λόγους ο πλατωνισμός, ο γνωστικοσμός, ο μανιχαϊσμός, ο νεοπλατωνισμός, ο ωριγενισμός και ο πελαγιανισμός, υποστήριζαν ότι ο Θεός είναι ο ποιητής των κακών.  Οι Πατέρες της Εκκλησίας υποχρεώθηκαν εκ των πραγμάτων να αντικρούσουν και να αναιρέσουν αυτά τα δόγματα που έθεταν σε κίνδυνο την Χριστιανική πίστη.   Οι άγιοι Διονύσιος Αρεοπαγίτης, Βασίλειος Καισαρείας, Γρηγόριος Νύσσης, Κύριλλος Ιεροσολύμων και Ιωάννης Χρυσόστομος έδωσαν μάχη ενάντια σε αυτό το δόγμα.  Η συγκεκριμένη αντίληψη αντικρούσθηκε από τον Ιερό Αυγουστίνο και καταδικάσθηκε από τη Σύνοδο της Καρθαγένης το 418.
Ο Θεός δεν θέλει να πονούν οι άνθρωποι!
Ο άγιος Ισαάκ ο Σύρος λέγει ότι «ο Θεός δεν θέλει να πονούν οι άνθρωποι».  Ο Χριστός δεν ήρθε ανάμεσά μας για να μας κάνει να υποφέρουμε αλλά για να μας ελευθερώσει από την εξουσία του πόνου και κατόπιν από αυτό τον ίδιο τον πόνο.  Καθώς μας λείπει η δύναμη για να υπερβούμε οποιαδήποτε άσχημη κατάσταση μας παρουσιάζεται, ο Χριστός μας έδειξε πως να νικάμε και να εξαλείφουμε με φυσικό τρόπο τον πόνο και την θλίψη που γεννάτε από τούτο τον κόσμο.  Η χριστιανική ζωή είναι το κλειδί για να επιτύχουμε με την Χάρη του Χριστού, την ελευθερία από τον πόνο, την θλίψη και τον θάνατο.   Και καθώς νικάμε τον πόνο πνευματικά, να αναφωνούμε, όπως έπραξε ο Απόστολος Παύλος σχετικά με τον θάνατο: «Πόνε, που είναι το κεντρί της δύναμής σου;  Πόνε, που είναι η νίκη σου;»
Όλοι οι Πατέρες της Εκκλησίας, ακόμα και οι σύγχρονοι Γέροντες, αντιμετώπισαν τον πόνο, την ασθένεια και τον θάνατο, με ένα πνευματικό τρόπο, ο οποίος στηρίζονταν στην Μετάνοια.  Η Εκκλησία, θέλοντας να βοηθήσει τον άνθρωπο να υπερβεί τον πόνο, ζητά από τα μέλη της να είναι ενεργά και ενσυνείδητα, να βιώνουν τα μυστήριά της (Θεία Λειτουργία, Ευχέλαιο, Εξομολόγηση κ.α.) με μετάνοια και με τις ευχές που έχει για να ανακουφίζει τον πόνο των ανθρώπων, να γίνεται δηλαδή η Εκκλησία ένα «πνευματικό Νοσοκομείο», με σκοπό να αποκαταστήσει ο Θεός τον άνθρωπο στην αιωνιότητα.

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Οι 24 Μικρές προσευχές του αγίου Ιωάννη του Χρυσοστόμου

Κύριε, μη στερήσης με των επουρανίων σου κ αιωνίων αγαθών. Κύριε, λύτρωσαι με των αιωνίων κολάσεων. Κύριε, είτε λόγω είτε έργω είτε κατά νουν κ διάνοιαν ήμαρτον, συγχώρησον μοι. Κύριε, λύτρωσαι με από πάσης ανάγκης κ αγνοίας κ λήθης κ ραθυμίας κ της λιθώδους αναισθησίας. Κύριε, λύτρωσαι με από παντός πειρασμού κ εγκαταλείψεως. Κύριε, φώτισον την καρδίαν μου, ην εσκότισεν η πονηρά επιθυμία. Κύριε, εγώ μεν ως άνθρωπος αμαρτάνω , συ δε ως Θεός ελέησον με. Κύριε, ίδε την ασθενεία της ψυχής μου κ πέμψον την χάριν σου εις βοήθειάν μου, ίνα εν εμοί δοξασθή το όνομά σου το άγιον. Κύριε Ιησού Χριστέ, έγγραψον το όνομά του δούλου σου εν βίβλω ζωής, χαριζόμενος μοι κ τέλος αγαθόν. Κύριε ο Θεός μου, ουκ εποίησα ουδέν αγαθόν’ άλλ’ αρξαίμην ποτέ τη ευσπλαγχία σου. Κύριε, βρέξον εις την καρδίαν μου την δρόσον της χάριτός σου. Κύριε ο Θεός του ουρανού κ της γης, μνήσθητί μου του αμαρτωλού, του αισχρού, του ...

Η ΑΙΡΕΣΗ Χ.Ο.Ε. – Α.Θ.Α.ΖΩ. ΣΩΜΑΤΕΙΟ ΦΙΛΑΔΕΛΦΕΙΑΣ

Η ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΗ ΥΠΕΡΗΦΑΝΕΙΑ- ΣΤΑΡΕΤΣ ΗΛΙΑΣ ΤΗΣ ΟΠΤΙΝΑ.

Κάποτε  στον γέροντα Σιλουανό ο διάβολος εμφανίστηκε μπροστά του Ο διάβολος είναι ένα πνεύμα, που μπορεί να υλοποιηθεί μόνο σύμφωνα με το θέλημα  του Θεού. Ο ερημίτης  αναρωτιόταν γιατί ενώ προσεύχεται  ο διάβολος ήταν μπροστά του, και δεν εξαφανίστηκε. Ο Κύριος του αποκάλυψε: αυτό οφείλεται στην πνευματική υπερηφάνεια. Και για να μην το έχει, έπρεπε να θεωρεί τον εαυτό του μικρότερο και πιο αμαρτωλό: για τις αμαρτίες του είναι ο κληρονόμος της κόλασης. Αν ο Κύριος μας έχει δώσει κάτι, τότε πρέπει να συνειδητοποιήσουμε ότι  όλα τα ταλέντα μας είναι επίγεια και πνευματικά - είναι από το Θεό. Δεν μπορούμε να είμαστε υπερήφανοι για τίποτα. Ούτε υλικά αγαθά, ούτε ψυχικά επιτεύγματα ούτε οποιεσδήποτε αξίες - δεν υπάρχει πλούτος στη γη.  Ο  Κύριος δίνει, σύμφωνα με το έλεός Του. Δεν υπάρχει ταλέντο, καμία δύναμη, καμία δουλειά - τίποτα δεν είναι δικό μας, αλλά μόνο η χάρη του Θεού. Επομένως, όλα τα πνευματικά πράγματα που έλαβε ο ερημίτης  Σιλουαν...