Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Γιατί θυμιάζουν οἱ μοναχοὶ στὶς ἀκολουθίες;

  Στὴν ἀκολουθία τοῦ Ὄρθρου ψάλεται ὁ Πολυέλαιος «Δοῦλοι Κύριον» ἔρρυθμα γιὰ νὰ  ταιριάζει ἡ ψαλμωδία μὲ τὴν κίνηση τοῦ κατζίου,τοῦ θυμιατοῦ μὲ τὸ ὁποῖο θυμιάζουν οἱ μοναχοί που ἔχουν τὸ διακόνημα τοῦ ἐκκλησιαστικοῦ.
Τὸ κατζίο εἶναι φορητὸ καὶ χρησιμοποιεῖται στὶς λατρευτικὲς συνάξεις ἐντός του ναοῦ ὅταν ψάλλονται ὕμνοι ἀπὸ τὴν Παλαιὰ Διαθήκη ἢ ἀναγινώσκονται οἱ Μεγάλες Ὧρες.  Είναι μεταλλικὸ μὲ μακριὰ χειρολαβὴ καὶ κουδούνια, τὰ ὁποῖα συμβολίζουν τὰ βήματα τοῦ Θεοῦ στὸν Παράδεισο καὶ προτρέπουν τοὺς μοναχοὺς σὲ ἐγρήγορση :”’Καὶ ἄκουσαν τὴ φωνὴ τοῦ Κυρίου τοῦ Θεοῦ, νὰ περπατάει στὸν παράδεισο πρὸς τὸ δειλινὸ” (Παλαιὰ Διαθήκη Γένεση Κέφ. 3, Στίχος 8..
Ὅταν οἱ ἐκκλησιαστικοὶ θυμιάζουν μὲ τὸ κατζίο φέρουν στὸν ὦμο τοὺς ἕνα τετράγωνο ὕφασμα ποὺ λέγεται ”ἀήρ” ΄ συνήθως εἶναι χρυσοποίκιλτο καὶ δηλώνει τὸ ἀγγελικὸ τάγμα ποὺ ἐξέπεσε ἀπὸ τὴ πατρώα δόξα καὶ ποὺ ἀντικαταστάθηκε ἀπὸ τοὺς μοναχούς. Ο ἐκκλησιαστικὸς λοιπὸν κρατᾶ τὸ κατζίο μὲ τὸ ”χειρομανδήλιον”, τὸ ὁποῖο εἶναι μικρότερο ἀπὸ τὸν ”ἀέρα”. Ο συμβολισμὸς τοῦ ἀπορρέει ἀπὸ τὴν ἀπάντηση τοῦ Ἀναστημένου Κυρίου ”μὴ μοῦ ἀπτου” (μὴν μὲ ἀγγίζεις), στὴν Μαρία τὴν μυροφόρο, ὅταν αὐτὴ ἀπὸ τὴν χαρὰ τῆς ἤθελε νὰ Τὸν ἀγγίξει. (Κατὰ Ἰωάννη Κέφ. 20, Στίχος 17..)


Ἐπειδὴ τὸ θυμιατήριο συμβολίζει τὶς δύο φύσεις, ἀνθρώπινη καὶ θεϊκή, καὶ τὶς τρεῖς ὑποστάσεις Πατήρ, Υἱὸς καὶ Ἅγιο Πνεύμα  καὶ ἐπειδὴ ὁ ἐκκλησιαστικὸς δὲν ἔχει ἱεροσύνη, πιάνει τὸ κατζίο μὲ τὸ ”χειρομάνδηλο” ἀπὸ εὐλάβεια καὶ σεμνότητα.

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Οι 24 Μικρές προσευχές του αγίου Ιωάννη του Χρυσοστόμου

Κύριε, μη στερήσης με των επουρανίων σου κ αιωνίων αγαθών. Κύριε, λύτρωσαι με των αιωνίων κολάσεων. Κύριε, είτε λόγω είτε έργω είτε κατά νουν κ διάνοιαν ήμαρτον, συγχώρησον μοι. Κύριε, λύτρωσαι με από πάσης ανάγκης κ αγνοίας κ λήθης κ ραθυμίας κ της λιθώδους αναισθησίας. Κύριε, λύτρωσαι με από παντός πειρασμού κ εγκαταλείψεως. Κύριε, φώτισον την καρδίαν μου, ην εσκότισεν η πονηρά επιθυμία. Κύριε, εγώ μεν ως άνθρωπος αμαρτάνω , συ δε ως Θεός ελέησον με. Κύριε, ίδε την ασθενεία της ψυχής μου κ πέμψον την χάριν σου εις βοήθειάν μου, ίνα εν εμοί δοξασθή το όνομά σου το άγιον. Κύριε Ιησού Χριστέ, έγγραψον το όνομά του δούλου σου εν βίβλω ζωής, χαριζόμενος μοι κ τέλος αγαθόν. Κύριε ο Θεός μου, ουκ εποίησα ουδέν αγαθόν’ άλλ’ αρξαίμην ποτέ τη ευσπλαγχία σου. Κύριε, βρέξον εις την καρδίαν μου την δρόσον της χάριτός σου. Κύριε ο Θεός του ουρανού κ της γης, μνήσθητί μου του αμαρτωλού, του αισχρού, του ...

Η ΑΙΡΕΣΗ Χ.Ο.Ε. – Α.Θ.Α.ΖΩ. ΣΩΜΑΤΕΙΟ ΦΙΛΑΔΕΛΦΕΙΑΣ

Η ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΗ ΥΠΕΡΗΦΑΝΕΙΑ- ΣΤΑΡΕΤΣ ΗΛΙΑΣ ΤΗΣ ΟΠΤΙΝΑ.

Κάποτε  στον γέροντα Σιλουανό ο διάβολος εμφανίστηκε μπροστά του Ο διάβολος είναι ένα πνεύμα, που μπορεί να υλοποιηθεί μόνο σύμφωνα με το θέλημα  του Θεού. Ο ερημίτης  αναρωτιόταν γιατί ενώ προσεύχεται  ο διάβολος ήταν μπροστά του, και δεν εξαφανίστηκε. Ο Κύριος του αποκάλυψε: αυτό οφείλεται στην πνευματική υπερηφάνεια. Και για να μην το έχει, έπρεπε να θεωρεί τον εαυτό του μικρότερο και πιο αμαρτωλό: για τις αμαρτίες του είναι ο κληρονόμος της κόλασης. Αν ο Κύριος μας έχει δώσει κάτι, τότε πρέπει να συνειδητοποιήσουμε ότι  όλα τα ταλέντα μας είναι επίγεια και πνευματικά - είναι από το Θεό. Δεν μπορούμε να είμαστε υπερήφανοι για τίποτα. Ούτε υλικά αγαθά, ούτε ψυχικά επιτεύγματα ούτε οποιεσδήποτε αξίες - δεν υπάρχει πλούτος στη γη.  Ο  Κύριος δίνει, σύμφωνα με το έλεός Του. Δεν υπάρχει ταλέντο, καμία δύναμη, καμία δουλειά - τίποτα δεν είναι δικό μας, αλλά μόνο η χάρη του Θεού. Επομένως, όλα τα πνευματικά πράγματα που έλαβε ο ερημίτης  Σιλουαν...