Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

ΚΥΡΙΑΚΗ Η΄ ΛΟΥΚΑ - Ἡ σύνεση τοῦ Χριστοῦ –

Ἰωὴλ Φραγκάκος (Μητροπολίτης Ἐδέσσης, Πέλλης καί Ἀλμωπίας)


 «Επεν ον ατ ησος· πορεύου κα σ ποίει μοίως»

 Κατὰ τ διάρκεια τς δημόσιας τριετος δράσεως το Κυρίου, «λογοποιεί τινες θυροστομεν εωθότες» (γιος Κύριλλος λεξανδρείας), δηλ. νθρωποι κουτσομπόληδες πο εχαν συνηθίσει ν λέγουν θυροστομίες, διέδιδαν ες βάρος Του τ κόλουθα: λεγαν πς Χριστς περιφρονε τ Μωσαϊκ Νομό, «καιν δ ατς εσφέρει διδάγματα», δηλ. καινούργια διδάγματα εσάγει στ βίο τν νθρώπων. Γι’ ατ ρχεται σημερινς νομικός το Εαγγελίου κα προσπαθε ν παρασύρει τν ησο σ κάποια συζήτηση, π τν ποία θ πιτύγχανε δύο πράγματα, θ κανε τ Χριστ ν μολογήσει πς Νόμος το Μωυσ εναι παρωχημένος, ν ποτιθέμενος δικός Του εναι σωστός. γνοοσε πς νομοθέτης κα τς Παλαις κα τς Καινς εναι διος Χριστός. ς παρακολουθήσουμε, λοιπόν, τ συνετ συμπεριφορ το Κυρίου πέναντι στ νομικό.

ντιμετώπιση το νομικο

Εἶναι φανερ π τ διήγηση το Εαγγελίου πς νομικς πλησίασε τ Χριστ μ διάθεση χι ν μάθει, λλ ν πειράξει. Τν ποκαλε διδάσκαλο: «Διδάσκαλε, τί ποιήσας ζων αώνιον κληρονομήσω;» (Λουκ. 10,25). πρόθεση το νομικο δν ταν ν μάθει κάτι περισσότερο π κενα πο ξερε, λλ «συναρπάσαι προσδοκν», θελε ν παγιδεύσει τ Χριστό, κατ τος Πατέρες. πειδ Χριστς συνεχς μιλοσε στ κηρύγματά Του γι τ Βασιλεία τν Ορανν, «περίαυτος» (γωιστς) νομικς χρησιμοποιε τ λόγια το Κυρίου γι ν Τν δελεάσει. δ εναι κα σύνεση το Χριστο. Δν τν ποκαλύπτει. Δν ξεσκεπάζει τν ποκρισία του οτε τν περιφρονε. νομικς καυχιόταν γι τ γνώση του πάνω στ Μωσαϊκ Νόμο. Χριστς τν παραπέμπει κε. « δ επε πρς ατν· ν τ νόμ τί γέγραπται; πς ναγινώσκεις;» (π. π. στίχ. 26). Μάλιστα ταν ποκρίθηκε σωστά, τν παίνεσε νομοδότης Κύριος. «ρθς πεκρίθης» (π. π. στίχ. 28). Δν τν ξερέθισε· ντίθετα χωρς φθόνο κα κακότητα τν παίνεσε δημόσια. νομικς στ συνέχεια, γι ν μ φανε πς εναι κάποιος τυχαος, ρώτησε ποις μπορε ν θεωρηθε γι τος νθρώπους «πλησίον» (π. π. στίχ. 29). νομικς ταν δοχεο γνώσεων, λλ δν ταν σκεος ρετν. 

οίδιμος Μητροπολίτης Κοζάνης Διονύσιος λέγει πς ρετ δ συναντται πάντοτε που πάρχει γνώσει κα που λάμπει τ ξίωμα. « ρετ εναι ες τν πρξιν, ες τν φαρμογν κείνων πο λέγομεν τι πιστεύομεν, ες τν πραγμάτωσιν τν δεν πο κπροσωπομεν, ες τν κτέλεσιν τν θείων ντολν κα χι πλς ες τν γνώση των». νομικς θελε ν δείξει στ Χριστ πς δν εναι τόσο πλ τ πράγματα, πως τ λέγει, λλ’ χουν βάθος. θελε ν παρουσιάσει τς δέες του, ν δείξει πς περέχει λων. «ιετο γρ πάντων περέχειν», κατ τν πατερικ γραμματεία. νομικς ρωτάει γι τν πλησίον κα Κύριος το δείχνει τί κάνει πλησίον.

νας θελε γνώσεις κι λλος το πέδειξε τν πράξη. Μ τ φιλάνθρωπη διάθεση ποδεικνύουμε ἐὰν νιώθουμε τ διπλανό μας ς πλησίον.

«Εἶδα τν δελφό μου, εδα Κύριον τν Θε μου»

Οἱ διάφοροι φιλόσοφοι το κόσμου τούτου λένε πς « λλος εναι κόλαση μου». ντίθετα ο γιοι λεγαν: «εδα τν δελφό μου, εδα Κύριον τν Θεό μου». Θες γι μς τος νθρώπους εναι μεγάλος Πλησίον, λλ γι τν καθένα μας συνάνθρωπος ς γίνει πλησίον. Μέσα στν κκλησία καθένας νώνεται μ τ Θε κα μ τ συνάνθρωπό του. Δν μς φελον τ πλθος τν θεολογικν γνώσεων, ταν εμαστε στεγνο π ασθήματα φιλανθρωπίας κα γάπης γι τ διπλανό μας.

Μάλιστα οἱ πολλς γνώσεις χωρς τν πρακτικ φαρμογ τους γίνονται κα φορμ κατακρίσεώς μας: «κενος δ δολος, γνος τ θέλημα το κυρίου αυτο κα μ τοιμάσας μηδ ποιήσας πρς τ θέλημα ατο, δαρήσεται πολλάς›› (Λουκ. 12,47). προμνημονευθες Μητροπολίτης λέγει πς τ νέο πο κόμισε Χριστς γι τ Θε εναι πς Θες εναι πατέρας. Κα τ νέο πο κόμισε γι τν νθρωπο εναι πς νθρωπος εναι πλησίον. Κανένα πολιτικ κοινωνικ σύστημα δν φτασε σ’ ατν τν πληρότητα το Εαγγελίου. Ν βλέπουμε τν κάθε νθρωπο ς εκόνα το Θεο. ντίθετα τ πολιτικ συστήματα μιλον γι παρατάξεις, γι μάδες, γι παδος κα κολούθους. κκλησία μας, πο εναι « Χριστς παρατεινόμενος ες τος αἰῶνες», μιλε γι πλησίον, γι δελφούς, γι εκόνες το Χριστο, γι γάπη χωρς διάκριση, γι τ λεος το Θεο.

δελφοί μου,

μέγας ντώνιος λεγε: «Οδέποτε προτίμησα τ προσωπικό μου συμφέρον π τν φέλεια το δελφο μου». πίσης ββς γάθων συμπληρώνει: «γάπη εναι ν βρ ναν λεπρ κα ν το δώσω εχαρίστως τ σμα μου καί, ν εναι δυνατό, ν πάρω τ δικ του». ς τ χουμε λα ατ πόψη μας, γι ν κάνουμε κι μες ,τι μπορομε γι τν πλησίον μας, πο εναι δελφός μας.

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Οι 24 Μικρές προσευχές του αγίου Ιωάννη του Χρυσοστόμου

Κύριε, μη στερήσης με των επουρανίων σου κ αιωνίων αγαθών. Κύριε, λύτρωσαι με των αιωνίων κολάσεων. Κύριε, είτε λόγω είτε έργω είτε κατά νουν κ διάνοιαν ήμαρτον, συγχώρησον μοι. Κύριε, λύτρωσαι με από πάσης ανάγκης κ αγνοίας κ λήθης κ ραθυμίας κ της λιθώδους αναισθησίας. Κύριε, λύτρωσαι με από παντός πειρασμού κ εγκαταλείψεως. Κύριε, φώτισον την καρδίαν μου, ην εσκότισεν η πονηρά επιθυμία. Κύριε, εγώ μεν ως άνθρωπος αμαρτάνω , συ δε ως Θεός ελέησον με. Κύριε, ίδε την ασθενεία της ψυχής μου κ πέμψον την χάριν σου εις βοήθειάν μου, ίνα εν εμοί δοξασθή το όνομά σου το άγιον. Κύριε Ιησού Χριστέ, έγγραψον το όνομά του δούλου σου εν βίβλω ζωής, χαριζόμενος μοι κ τέλος αγαθόν. Κύριε ο Θεός μου, ουκ εποίησα ουδέν αγαθόν’ άλλ’ αρξαίμην ποτέ τη ευσπλαγχία σου. Κύριε, βρέξον εις την καρδίαν μου την δρόσον της χάριτός σου. Κύριε ο Θεός του ουρανού κ της γης, μνήσθητί μου του αμαρτωλού, του αισχρού, του ...

Η ΑΙΡΕΣΗ Χ.Ο.Ε. – Α.Θ.Α.ΖΩ. ΣΩΜΑΤΕΙΟ ΦΙΛΑΔΕΛΦΕΙΑΣ

Η ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΗ ΥΠΕΡΗΦΑΝΕΙΑ- ΣΤΑΡΕΤΣ ΗΛΙΑΣ ΤΗΣ ΟΠΤΙΝΑ.

Κάποτε  στον γέροντα Σιλουανό ο διάβολος εμφανίστηκε μπροστά του Ο διάβολος είναι ένα πνεύμα, που μπορεί να υλοποιηθεί μόνο σύμφωνα με το θέλημα  του Θεού. Ο ερημίτης  αναρωτιόταν γιατί ενώ προσεύχεται  ο διάβολος ήταν μπροστά του, και δεν εξαφανίστηκε. Ο Κύριος του αποκάλυψε: αυτό οφείλεται στην πνευματική υπερηφάνεια. Και για να μην το έχει, έπρεπε να θεωρεί τον εαυτό του μικρότερο και πιο αμαρτωλό: για τις αμαρτίες του είναι ο κληρονόμος της κόλασης. Αν ο Κύριος μας έχει δώσει κάτι, τότε πρέπει να συνειδητοποιήσουμε ότι  όλα τα ταλέντα μας είναι επίγεια και πνευματικά - είναι από το Θεό. Δεν μπορούμε να είμαστε υπερήφανοι για τίποτα. Ούτε υλικά αγαθά, ούτε ψυχικά επιτεύγματα ούτε οποιεσδήποτε αξίες - δεν υπάρχει πλούτος στη γη.  Ο  Κύριος δίνει, σύμφωνα με το έλεός Του. Δεν υπάρχει ταλέντο, καμία δύναμη, καμία δουλειά - τίποτα δεν είναι δικό μας, αλλά μόνο η χάρη του Θεού. Επομένως, όλα τα πνευματικά πράγματα που έλαβε ο ερημίτης  Σιλουαν...