Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Γέροντας Παΐσιος: Ἡ δύναμη τοῦ καλοῦ λογισμοῦ

- Γέρονταστην  Παλαιὰ  Διαθήκηστὸ  Δ’  βιβλίο  των  ΜακκαβαίωνἀναφέρεταιὋ εὐσεβὴς λογισμὸς δὲν εἶναι ἔκριζωτής των παθῶν, ἄλλα ἀνταγωνιστῆς. Τί σημαίνει;
- Κοίταξε νὰ δῆς: Τὰ πάθη εἶναι βαθιὰ ριζωμένα μέσα μας, ἀλλὰ ὃ εὐσεβής, ὃ καλός, λογισμὸς μᾶς βοηθάει  νὰ  μην  ὑποδουλωνώμαστε  σ’  αὐτάὌταν  ὂ  ἀνθρωπος  φέρνη  ὅλο  καλούς  λογισμούς  καὶ σταθεροποίηση μιὰ καλὴ κατάσταση, τὰ πάθη παύουν νὰ ἐνεργοῦν, ὁπότε εἶναι σὰν νὰ μὴν ὑπάρχουν. Δηλαδὴ ὃ εὐσεβὴς λογισμός  δὲν ξερριζώνει τὰ πάθη,  ἀλλὰ τὰ πολεμάει καὶ  μπορεὶ  νὰ τὰ καταβάλη. Νομίζω, ὃ συγγραφεὺς περιγράφει τί μπόρεσαν νὰ ὑποφέρουν οἳ Ἅγιοι Ἑπτὰ Παῖδες, ἢ μητέρα τοὺς Ἅγια Σολομονὴ καὶ ὃ διδάσκαλος τους  Ἅγιος Ἔλεαζαρος,  ἔχοντας  εὐσεβείς  λογισμούς,  γιὰ  νὰ  δείξη ἀκριβῶς τὴν δύναμη τοϋ καλοῦ λογισμοῦ.

   Ἕνας καλὸς λογισμὸς ἰσοδυναμεῖ μὲ μιὰ πολύωρη ἀγρυπνία! Ἔχει μεγάλη δύναμη. Ὅπως τώρα κάποια  νέα  ὄπλα  σταματούν  μὲ  ἀκτίνες  λέιζερ  τον  πύραυλο  στην  βάση  τοὺ  καὶ  τον  ἐμποδίζουν  νὰ ἔκτοξευθη, ἔτσι καὶ οἱ καλοὶ λογισμοὶ προλαβαίνουν καὶ καθηλώνουν τοὺς κακοὺς λογισμοὺς στὰ ἀεροδρόμια τοῦ διαβόλου, ἄπό τα ὅποια ξεκινοῦν. Γι’ αὐτὸ προσπαθῆστε, ὅσο μπορεῖτε, πρὶν προλάβη ὃ πειρασμός  νὰ  σᾶς φυτέψη κακούς  λογισμούς,  νὰ  φυτεύετε  ἐσείς  καλούς  λογισμούς,  γιὰ  νὰ  γίνη  ἢ καρδιὰ σᾶς ἀνθόκηπος καὶ νὰ συνοδεύεται ἢ προσευχή σας ἄπο τὴν θεία εὔωδιά της καρδίας σας.
   Ὄταν  κανείς  κρατὰ  ἔστω  καὶ  λίγο  ἀριστερό,  δηλαδὴ  κακό,  λογισμὸ  γιὰ  κάποιον, ὁποιαδήποτε  ἄσκηση  καὶ  ἄν  κάνη,  νηστεία,  ἀγρυπνία  κ.λπ.,  πάει  χαμένη.  Σὲ  τὶ  θὰ  τὸν βοηθήση ἢ ἄσκηση, ἂν δὲν ἀγωνίζεται παράλληλα νὰ μὴ δέχεται τοὺς κακοὺς λογισμούς; Γιατί νὰ μὴν ἄδειαση ἄπό το πιθάρι πρῶτα ὅλο το κατακάθι τοῦ λαδιοῦ, ποῦ εἶναι μόνο γιὰ σαπούνι, καὶ ὕστερα νὰ βάλη τὸ καλὸ λάδι, ἄλλα βάζει τὸ καλὸ μὲ τὸ ἄχρηστο καὶ τὸ μουρνταρεύει;
  Ἔνας  ἁγνός,  καλός,  λογισμός  ἔχει  μεγαλύτερη  δύναμη  ἄπο  κάθε  ἄσκηση.  Κάποιος νέος λ.χ. πολεμεῖται ἄπο τὸν διάβολο καὶ ἔχει ἀκάθαρτους λογισμοὺς καὶ κάνει ἀγρυπνίες, νηστεῖες, τριήμερα, γιὰ νὰ ἀπαλλαγῆ ἄπο αὐτούς. Ἕνας ἁγνὸς λογισμὸς ὅμως ποῦ θὰ φέρη ἔχει  μεγαλύτερη  δύναμη  καὶ  ἄπο  τις  ἀγρυπνίες  καὶ  ἄπο  τις  νηστείες  ποὺ  κάνει  καὶ  τὸν βοηθάει πιὸ θετικά.
- Γέροντα,  ὄταν  λέτε  ἁγνός  λογισμός,  ἀναφέρεσθε  μόνο  σὲ  εἰδικὰ  θέματα  ἢ  καὶ  σὲ γενικώτερα;
- Καὶ  σὲ  γενικώτερα.  Γιατὶ  ὂ  ἄνθρωπος,  ὄταν  τὰ  βλέπη  ὄλα  μὲ  καλούς  λογισμούς, ἑξαγνίζεται  καὶ  χαριτώνεται  ἄπο  τον  Θεό.  Μὲ  τους  ἀριστερούς  λογισμούς  κατακρίνει  καὶ ἀδικεὶ  τους  ἄλλους,  ἐμποδίζει  την  θεία  Χάρη  νὰ  ἔρθη,  καὶ  ἔρχεται  ἐπειτα  ὂ  διαβολος  καὶ  τὸν ἁλωνίζει.
- Δηλαδή, Γέροντα, ἐπειδὴ κατακρίνει, δίνει δικαίωμα στὸν διάβολο νὰ τὸν ἅλωνιση;
- Ναί. Ὅλη ἢ βάση εἴναι  ὂ  καλός  λογισμός. Αὐτὸ εἶναι ποὺ  ἀνεβάζει  τὸν ἄνθρωπο,  τὸν ἀλλοιώνει  προς  τὸ  καλό.  Πρέπει νὰ φθάση κανεὶς στὸ σημεῖο νὰ τὰ βλέπη ὅλα καθαρά.  Εἶναι αὐτὸ ποῦ εἶπε ὃ Χριστός: Μὴ κρίνετε κατ’ ὄψιν, ἀλλὰ τὴν δικαίαν κρίσιν κρίνατε. Μετὰ φθάνει ὃ ἄνθρωπος σὲ μία κατάσταση ποῦ βλέπει τὰ πάντα μὲ τὰ πνευματικὰ μάτια ὄχι μὲ τὰ ἀνθρώπινα. Ὅλα τα δικαιολογεῖ, μὲ τὴν καλὴ ἔννοια.
  Πρέπει  νὰ προσέχουμε νὰ  μὴ δεχώμαστε τὰ πονηρὰ τηλεγραφήματα  τοὺ  διαβόλου, γιὰ  νὰ  μὴ  μολύνουμε  τον  Ναόν  τον  Ἁγίου  Πνεύματος καὶ  ἀπομακρυνθὴ  ἢ  Χάρις  τοῦ Θεοῦ,  μὲ  ἀποτέλεσμα  νὰ  σκοτισθοῦμε.  Τὸ  Ἅγιο  Πνεῦμα,  ὄταν  δὴ  τήν  καρδιὰ  μας  ἁγνή, ἔρχεται  καὶ κατοικεῖ μέσα μας,  γιατί ἀγαπάει τήν  ἁγνότητα  – γι’  αὐτὸ  καὶ παρουσιάσθηκε σὰν περιστέρι.

ΓΕΡΟΝΤΟΣ ΠΑΪΣΙΟΥ ΤΟΥ ΑΓΙΟΡΕΙΤΟΥ
ΛΟΓΟΙ Γ’ ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΟΣ ΑΓΩΝΑΣ

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Οι 24 Μικρές προσευχές του αγίου Ιωάννη του Χρυσοστόμου

Κύριε, μη στερήσης με των επουρανίων σου κ αιωνίων αγαθών. Κύριε, λύτρωσαι με των αιωνίων κολάσεων. Κύριε, είτε λόγω είτε έργω είτε κατά νουν κ διάνοιαν ήμαρτον, συγχώρησον μοι. Κύριε, λύτρωσαι με από πάσης ανάγκης κ αγνοίας κ λήθης κ ραθυμίας κ της λιθώδους αναισθησίας. Κύριε, λύτρωσαι με από παντός πειρασμού κ εγκαταλείψεως. Κύριε, φώτισον την καρδίαν μου, ην εσκότισεν η πονηρά επιθυμία. Κύριε, εγώ μεν ως άνθρωπος αμαρτάνω , συ δε ως Θεός ελέησον με. Κύριε, ίδε την ασθενεία της ψυχής μου κ πέμψον την χάριν σου εις βοήθειάν μου, ίνα εν εμοί δοξασθή το όνομά σου το άγιον. Κύριε Ιησού Χριστέ, έγγραψον το όνομά του δούλου σου εν βίβλω ζωής, χαριζόμενος μοι κ τέλος αγαθόν. Κύριε ο Θεός μου, ουκ εποίησα ουδέν αγαθόν’ άλλ’ αρξαίμην ποτέ τη ευσπλαγχία σου. Κύριε, βρέξον εις την καρδίαν μου την δρόσον της χάριτός σου. Κύριε ο Θεός του ουρανού κ της γης, μνήσθητί μου του αμαρτωλού, του αισχρού, του ...

Η ΑΙΡΕΣΗ Χ.Ο.Ε. – Α.Θ.Α.ΖΩ. ΣΩΜΑΤΕΙΟ ΦΙΛΑΔΕΛΦΕΙΑΣ

Η ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΗ ΥΠΕΡΗΦΑΝΕΙΑ- ΣΤΑΡΕΤΣ ΗΛΙΑΣ ΤΗΣ ΟΠΤΙΝΑ.

Κάποτε  στον γέροντα Σιλουανό ο διάβολος εμφανίστηκε μπροστά του Ο διάβολος είναι ένα πνεύμα, που μπορεί να υλοποιηθεί μόνο σύμφωνα με το θέλημα  του Θεού. Ο ερημίτης  αναρωτιόταν γιατί ενώ προσεύχεται  ο διάβολος ήταν μπροστά του, και δεν εξαφανίστηκε. Ο Κύριος του αποκάλυψε: αυτό οφείλεται στην πνευματική υπερηφάνεια. Και για να μην το έχει, έπρεπε να θεωρεί τον εαυτό του μικρότερο και πιο αμαρτωλό: για τις αμαρτίες του είναι ο κληρονόμος της κόλασης. Αν ο Κύριος μας έχει δώσει κάτι, τότε πρέπει να συνειδητοποιήσουμε ότι  όλα τα ταλέντα μας είναι επίγεια και πνευματικά - είναι από το Θεό. Δεν μπορούμε να είμαστε υπερήφανοι για τίποτα. Ούτε υλικά αγαθά, ούτε ψυχικά επιτεύγματα ούτε οποιεσδήποτε αξίες - δεν υπάρχει πλούτος στη γη.  Ο  Κύριος δίνει, σύμφωνα με το έλεός Του. Δεν υπάρχει ταλέντο, καμία δύναμη, καμία δουλειά - τίποτα δεν είναι δικό μας, αλλά μόνο η χάρη του Θεού. Επομένως, όλα τα πνευματικά πράγματα που έλαβε ο ερημίτης  Σιλουαν...