Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

«Πως γνωρίζουμε το Τάλαντό μας;»

Του Πρωτοπρεσβυτέρου Νικολάου Δαλαγιώργου
«Πως γνωρίζουμε το Τάλαντό μας μέσω της γνώσεως του εαυτού μας» 
Η δωρεά της αγάπης του Θεού στον άνθρωπο προϋποθέτει την εκ μέρους του ανθρώπου αποδοχή και ανταπόκριση στην αγάπη του Θεού.  Τα χαρίσματα (τάλαντα) του Θεού αρχίζουν να ενεργοποιούνται από τη στιγμή που ο άνθρωπος τα χρησιμοποιεί για τη μετοχή του στην Βασιλεία του Θεού.  Το Μέγα Τάλαντο που έδωσε ο Θεός στον άνθρωπο είναι το «κατ’ εικόνα»  τα στοιχεία που την συνθέτουν μας αποκαλύπτει ο Άγιος Γρηγόριος Νύσσης στο έργο του «περί κατασκευής του ανθρώπου» λέγοντας ότι είναι: «καθαρότης, απάθεια, μακαριότης, κακού παντός αλλοτρίωσις».  Έχοντας αυτά τα χαρίσματα καλείται ο άνθρωπος να τα αξιοποιήσει για να φθάσει στο «καθ’ ομοίωσιν» η οποία χαρακτηρίζεται στο ίδιο κείμενο, «από τον νου, τον λόγο και την αγάπη».  Για να μπορέσει να το πραγματώσει αυτό ο άνθρωπος καλείται από τους πατέρες της Εκκλησίας να γνωρίσει πρώτα τον εαυτό του «Ει βούλει γνώναι Θεόν προλαβούναι γνώναι αυτόν».  Η γνώση του εαυτού μας έχει άμεση σχέση με την γνώση του Θεού.  Εμείς θέλουμε να γνωρίσουμε τον εαυτό μας, όχι γιατί ο εαυτός μας μπορεί να μας λυτρώσει ή να μας θεώσει, αλλά γιατί γνωρίζοντας τον εαυτό μας μπορούμε θεραπευτικά να λειτουργήσουμε απέναντι στα πάθη και την αμαρτία μας, προκειμένου στη συνέχεια να πορευθούμε στη σχέση μας με τον Θεό.  Όταν ο άνθρωπος είναι μακριά από αυτή την σχέση με τον Θεό, τότε ωραιοποιεί τον εαυτό του, τον θεωρεί αλάνθαστο και δεν γνωρίζει την έννοια της προσβολής και της συγνώμης, διότι απουσιάζει η μετάνοια, έχοντας ως γνώμονα «ψυχή μου, φάγε, πιές» δες τα αγαθά που εγώ σου έχω δώσει να ευφρανθείς, με την λεπτομέρεια ότι αυτόν τον άνθρωπο ο Θεός τον ονομάζει ΑΦΡΩΝ δηλαδή ανόητο. Αλλά ακόμα και να μην συμβαίνει αυτό, βυθίζεται μέσα στην απελπισία λόγω των παθών του, ζει σε μια ταλαιπωρία, σε ένα αδιέξοδο ψάχνοντας να βρει τρόπους να διασκεδάσει την ψυχή του.
                Ο εαυτός μας μπορεί να μας βοηθήσει να σταθούμε στα πόδια μας μετά από μια μεγάλη δοκιμασία, να αποκτήσουμε αυτοεκτίμηση κ.τ.λ. ΜΟΝΟΝ όταν ο άνθρωπος αξιοποιήσει τα χαρίσματά του προκειμένου εκφράσει την ευχαριστία του προς τον Δωρεοδότη Χριστό, σε κάθε στιγμή της ζωής του (είτε μέσω της προσευχής, είτε μέσω του Εκκλησιασμού, είτε μέσω του φαγητού κ.α.).  Αυτό επιτυγχάνεται περισσότερο με τον πνευματικό αγώνα κατά των μητέρων των παθών ΦΙΛΗΔΟΝΙΑ-ΦΙΛΟΔΟΞΙΑ-ΦΙΛΑΡΓΥΡΙΑ (τα οποία θεραπεύονται ΦΙΛΗΔΟΝΙΑ-σωφροσύνη, εγκράτεια, παρθενία, ΦΙΛΟΔΟΞΙΑ-υπακοή, ταπείνωση, πραότητα, επιείκεια, ανοχή, ΦΙΛΑΡΓΥΡΙΑ-ακτημοσύνη, ελεημοσύνη και τον αγώνα να μην αιχμαλωτιστεί ο άνθρωπος από τα δεσμά της ύλης και των χρημάτων), διότι όταν νικήσει ο άνθρωπος τον διάβολο και τις παγίδες αυτού, μόνον τότε αρχίζει να κοινωνεί με τους υπόλοιπους ανθρώπους και να τους αγαπά πραγματικά.

Η σωστή λειτουργία των χαρισμάτων βρίσκεται στην αδιάκοπη προσφορά τους, γιατί η αγάπη του Θεού είναι πάντα προσφερόμενη, διακονούσα και θυσιαζόμενη.  Ο διακονών και θυσιαζόμενος άνθρωπος για την Βασιλεία του Θεού φαίνεται από την επιβράβευση του Οικοδεσπότου στους «αγαθούς» δούλους:  «είσελθε εις την χαράν του Κυρίου σου».  Ο άνθρωπος ο οποίος ορθώνει το Εγώ του έναντι του Θεού δείχνοντας ότι δεν χρειάζεται τις ευεργεσίες Του, αυτοκαταδικάζεται στον βασανισμό της αμετανοησίας του ανθρώπου.  Και εδώ ασφαλώς ισχύει η αδιάκοπη Έκκληση του Κυρίου στους ανθρώπους: «Ο έχων ώτα ακούειν ακουέτω» (Ματθ. ια΄ 15).

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Οι 24 Μικρές προσευχές του αγίου Ιωάννη του Χρυσοστόμου

Κύριε, μη στερήσης με των επουρανίων σου κ αιωνίων αγαθών. Κύριε, λύτρωσαι με των αιωνίων κολάσεων. Κύριε, είτε λόγω είτε έργω είτε κατά νουν κ διάνοιαν ήμαρτον, συγχώρησον μοι. Κύριε, λύτρωσαι με από πάσης ανάγκης κ αγνοίας κ λήθης κ ραθυμίας κ της λιθώδους αναισθησίας. Κύριε, λύτρωσαι με από παντός πειρασμού κ εγκαταλείψεως. Κύριε, φώτισον την καρδίαν μου, ην εσκότισεν η πονηρά επιθυμία. Κύριε, εγώ μεν ως άνθρωπος αμαρτάνω , συ δε ως Θεός ελέησον με. Κύριε, ίδε την ασθενεία της ψυχής μου κ πέμψον την χάριν σου εις βοήθειάν μου, ίνα εν εμοί δοξασθή το όνομά σου το άγιον. Κύριε Ιησού Χριστέ, έγγραψον το όνομά του δούλου σου εν βίβλω ζωής, χαριζόμενος μοι κ τέλος αγαθόν. Κύριε ο Θεός μου, ουκ εποίησα ουδέν αγαθόν’ άλλ’ αρξαίμην ποτέ τη ευσπλαγχία σου. Κύριε, βρέξον εις την καρδίαν μου την δρόσον της χάριτός σου. Κύριε ο Θεός του ουρανού κ της γης, μνήσθητί μου του αμαρτωλού, του αισχρού, του ...

Η ΑΙΡΕΣΗ Χ.Ο.Ε. – Α.Θ.Α.ΖΩ. ΣΩΜΑΤΕΙΟ ΦΙΛΑΔΕΛΦΕΙΑΣ

Η ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΗ ΥΠΕΡΗΦΑΝΕΙΑ- ΣΤΑΡΕΤΣ ΗΛΙΑΣ ΤΗΣ ΟΠΤΙΝΑ.

Κάποτε  στον γέροντα Σιλουανό ο διάβολος εμφανίστηκε μπροστά του Ο διάβολος είναι ένα πνεύμα, που μπορεί να υλοποιηθεί μόνο σύμφωνα με το θέλημα  του Θεού. Ο ερημίτης  αναρωτιόταν γιατί ενώ προσεύχεται  ο διάβολος ήταν μπροστά του, και δεν εξαφανίστηκε. Ο Κύριος του αποκάλυψε: αυτό οφείλεται στην πνευματική υπερηφάνεια. Και για να μην το έχει, έπρεπε να θεωρεί τον εαυτό του μικρότερο και πιο αμαρτωλό: για τις αμαρτίες του είναι ο κληρονόμος της κόλασης. Αν ο Κύριος μας έχει δώσει κάτι, τότε πρέπει να συνειδητοποιήσουμε ότι  όλα τα ταλέντα μας είναι επίγεια και πνευματικά - είναι από το Θεό. Δεν μπορούμε να είμαστε υπερήφανοι για τίποτα. Ούτε υλικά αγαθά, ούτε ψυχικά επιτεύγματα ούτε οποιεσδήποτε αξίες - δεν υπάρχει πλούτος στη γη.  Ο  Κύριος δίνει, σύμφωνα με το έλεός Του. Δεν υπάρχει ταλέντο, καμία δύναμη, καμία δουλειά - τίποτα δεν είναι δικό μας, αλλά μόνο η χάρη του Θεού. Επομένως, όλα τα πνευματικά πράγματα που έλαβε ο ερημίτης  Σιλουαν...