Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

- Γέρων Ἰωσὴφ Βατοπαιδινός: «Ἡ νόμιμη ἄθληση» - Α΄ ΜΕΡΟΣ

  Ὅταν ὁ Πρόδρομος Ἰωάννης ἦταν  στὴ φυλακή, ἔστειλε δύο ἀπὸ τοὺς μαθητές του νὰ ρωτήσουν τὸν Χριστό· «Ἐσὺ εἶσαι ὁ Μεσσίας ποῦ θὰ ἔρθει ἢ περιμένουμε κάποιον ἄλλον; Κι ὁ Ἰησοῦς τοὺς ἀποκρίθηκε: «Νὰ πᾶτε καὶ νὰ πεῖτε στὸν Ἰωάννη αὐτὰ ποὺ ἀκοῦτε καὶ βλέπετε: Τυφλοὶ ξαναβλέπουν καὶ κουτσοὶ περπατοῦν, λεπροὶ καθαρίζονται καὶ κουφοὶ ἀκούουν, νεκροὶ ἀνασταίνονται καὶ φτωχοὶ ἀκούουν τὸ χαρμόσυνο ἄγγελμα»(Μάτ. 11, 4-5)· Ἂν καὶ τὰ περιγραφόμενα ἔγιναν στοὺς πάσχοντες, στὸ πλατύτερο νόημα τῆς Γραφῆς ἔχουν καὶ ἄλλη σημασία. Ὅλα ὅσα πάσχει ἡ φύση μας, συμβολίζουν τὰ παθήματα τῆς ψυχῆς, στὰ ὁποῖα εὑρίσκεται ὁ νόμος τῆς διαστροφῆς. Ἐκ φύσεως τυφλοὶ εἶναι λίγοι στὸ σύνολο τῶν ἀνθρώπων. Πνευματικὰ τυφλοὶ ὅμως δὲν εἴμαστε ὅλοι, ὅταν δὲν διακρίνουμε τὸν κύριο σκοπὸ καὶ προορισμό μας;
 Ὁ προσκολλημένος στὴν ἐλπίδα τῶν κοσμικῶν ἐνδιαφερόντων εἶναι τυφλός, καὶ μόνον ἐὰν ἐπιστρέψει στὴν πίστη καὶ ἐλπίδα πρὸς τὸν Θεὸ θὰ ἀναβλέψει. Τὸ ἴδιο συμβαίνει καὶ στὰ ὑπόλοιπα εἴδη τῆς «παρὰ φύσιν» ζωῆς. Ὅποιος αἰχμαλωτίζεται καὶ σ’ αὐτὰ μόνον ἔχει τὴν ἐλπίδα καὶ φροντίδα, εἶναι κωφὸς καὶ λεπρὸς καὶ συγκύπτων καὶ δαιμονισμένος. Ὁ Κύριός μας Ἰησοῦς, ὁ ὁποῖος «πῆρε τὶς ἀσθένειές μας καὶ βάσταξε τὶς ἀρρώστιες» (Μάτ. 8, 17), εἶναι ὁ πραγματικὸς ἰατρὸς τῆς διεφθαρμένης μᾶς φύσεως, ὅποιος δὲ τὸν πιστεύει καὶ τὸν ἀκολουθεῖ θεραπεύεται. Τὰ παναγνά του πάθη, τὰ ὁποῖα ἑκουσίως ὑπέστη γιὰ τὴ δική μας σωτηρία, ἔχουν τὴν ἰδίαν πάλιν ἔννοια, διότι οὐδέποτε ἀνῆκαν στὸν Χριστὸ τὰ πάθη τῆς ἀτιμίας· «ἁμαρτία δὲν ἔκανε, καὶ δόλος στὸ στόμα του δὲν βρέθηκε» (Ἃ’ Πέτρ. 2, 22). Ὁ Κύριος παραδίδει σὲ καθένα ἀπὸ τὰ μέλη μας, ποὺ κινήθηκε στὴν παράβαση τῆς ἐντολῆς καὶ στὴν διάπραξη τῆς ἁμαρτίας ἀντιστοίχως, τὰ πανάγια του μέλη σὲ τιμωρία, γιὰ νὰ θεραπεύσει τὴν διαφθαρείσα  φύση μας. Ἅπλωσε ὁ Ἀδὰμ τὸ χέρι  στὸν καρπὸ τῆς παρακοῆς, παρέδωσε ὁ Κύριός μας τὰ χέρια στὸ σταυρό. Ἀπογύμνωσαν τὸν Κύριό μας πρὸς ἐμπαιγμὸ καὶ ἔτσι θεράπευσε τὴν γύμνωση τοῦ πρωτοπλάστου ἀπὸ τὴ θεία χάρη. Λόγχευσαν τοῦ Κυρίου μᾶς τὴν πλευρά, θεράπευσε τὴν Εὕα ποὺ προῆλθε ἀπὸ τὴ πλευρὰ τοῦ πρωτοπλάστου. Τοῦ κάρφωσαν τὰ πόδια,  γιὰ νὰ θεραπεύσει τοα πόδια τοῦ Ἀδὰμ ποὺ βάδισαν πρὸς τὴν παράβαση. Τὸν ἔφτυσαν καὶ τὸν κτύπησαν, γιὰ νὰ ξεπλύνει τὴ ντροπὴ τῆς ψεύτικης θεώσεως, τὴν ὁποίαν ἐπεδίωξε ἡ Εὕα κατὰ τὴν ὑπόσχεση τοῦ ἐχθροῦ. Δέχθηκε κάλαμον ἐμπαιγμοῦ ἀπὸ τοὺς στρατιῶτες, γιὰ νὰ ὑπογράψει τὴν ἄφεση τῆς πανανθρώπινης ἐνοχῆς καὶ καταργήσει τὸ χειρόγραφό της δικῆς μας παραβάσεως. Ὄξος καὶ χολὴ γεύθηκε, γιὰ νὰ  ἀποπτύσει τὴ φιλήδονη γεύση τῆς ἁμαρτίας. Σὲ καθένα ἀπὸ τὰ πανάγια μέλη τοῦ δέχτηκε τὴν ἀντίστοιχη τιμωρία τῶν δικῶν μᾶς παραβάσεων. Μὲ παραδείγματα μεταφορικὰ ἡ Γραφὴ ὑποδεικνύει μέσα καὶ τρόπους ἐπωφελεῖς παρακινοῦσα πάντοτε πρὸς ζῆλο τὴ δική μας διάθεση. «Νὰ εἶστε συνεχῶς ἕτοιμοι μὲ δεμένη τὴ ζώνη στὴ μέση σας καὶ ἀναμμένα τὰ λυχνάρια» (Λουκ. 12, 35), λέγει ὁ Κύριός μας. Χρήσιμη ζώνη στὴ μέση, ποὺ προετοιμάζει γιὰ τὴν ἀόρατη πάλη θεωρεῖται ἡ περιεκτικὴ ἐγκράτεια μαζὶ μὲ τὴν ταπεινοφροσύνη. Γιατί ὅμως ἡ ἐγκράτεια προτάσσεται γιὰ τὴν εἴσοδό μας στὸ πεδίο τῆς μάχης; Ἐπειδὴ ὁ ἀντίπαλός μας μέσω τῶν αἰτίων ἀρχίζει τὴν πάλη, ὁ Κύριός μας ὡς στρατηγὸς ὑποδεικνύει ἐμπράκτως τὸν τρόπον τῆς ἀπαλλαγῆς καὶ ἐλευθερίας. «Γιατί ἔρχεται ὁ κυρίαρχος αὐτοῦ του κόσμου, ποὺ δὲν ἔχει πάνω μου καμιὰ ἐξουσία»(Ἰω. 14, 30)· Μὴ εὐρίσκοντας ὁ ἀντίπαλος σὲ μᾶς ἀφορμὲς καὶ ὑλικὸ μὲ τὰ ὁποῖα μᾶς παρασύρει σύμφωνα μὲ τὸν νόμο τῆς ἐπιρροῆς, δὲν μπορεῖ νὰ μᾶς νικήσει. Τὰ «ἀναμμένα λυχνάρια» πάλιν εἶναι ἡ θερμὴ προσευχὴ μαζὶ μὲ τὴν ἀγάπη, οἱ ὁποῖες ἀποτελοῦν τὴν πανοπλία ποὺ καταργεῖ τὰ πεπυρωμένα βέλη τοῦ πονηροῦ. «Ὅσοι ἀκολουθοῦν αὐτὴ τὴν πορεία θὰ ἔχουν τὴν εἰρήνη καὶ τὸ ἔλεος τοῦ Θεοῦ μαζί τους, αὐτοὶ κι ὅλος ὁ λαὸς τοῦ Θεοῦ».(Γαλ. 6, 16). Αὐτοὶ εἶναι «σὰν τοὺς ἀνθρώπους ποὺ περιμένουν τὸν κύριό τους πότε θὰ γυρίσει ἀπὸ τὸ γάμο, ὥστε, μόλις ἔλθει καὶ κτυπήσει τὴν πόρτα, ἀμέσως νὰ τοῦ ἀνοίξουν. Μακάριοι οἱ δοῦλοι ἐκεῖνοι ποὺ ὁ κύριός τους θὰ τοὺς βρεῖ ξύπνιους»(Λουκ. 12, 36-37)· (ΣΥΝΕΧΙΖΕΤΑΙ)

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Οι 24 Μικρές προσευχές του αγίου Ιωάννη του Χρυσοστόμου

Κύριε, μη στερήσης με των επουρανίων σου κ αιωνίων αγαθών. Κύριε, λύτρωσαι με των αιωνίων κολάσεων. Κύριε, είτε λόγω είτε έργω είτε κατά νουν κ διάνοιαν ήμαρτον, συγχώρησον μοι. Κύριε, λύτρωσαι με από πάσης ανάγκης κ αγνοίας κ λήθης κ ραθυμίας κ της λιθώδους αναισθησίας. Κύριε, λύτρωσαι με από παντός πειρασμού κ εγκαταλείψεως. Κύριε, φώτισον την καρδίαν μου, ην εσκότισεν η πονηρά επιθυμία. Κύριε, εγώ μεν ως άνθρωπος αμαρτάνω , συ δε ως Θεός ελέησον με. Κύριε, ίδε την ασθενεία της ψυχής μου κ πέμψον την χάριν σου εις βοήθειάν μου, ίνα εν εμοί δοξασθή το όνομά σου το άγιον. Κύριε Ιησού Χριστέ, έγγραψον το όνομά του δούλου σου εν βίβλω ζωής, χαριζόμενος μοι κ τέλος αγαθόν. Κύριε ο Θεός μου, ουκ εποίησα ουδέν αγαθόν’ άλλ’ αρξαίμην ποτέ τη ευσπλαγχία σου. Κύριε, βρέξον εις την καρδίαν μου την δρόσον της χάριτός σου. Κύριε ο Θεός του ουρανού κ της γης, μνήσθητί μου του αμαρτωλού, του αισχρού, του ...

Η ΑΙΡΕΣΗ Χ.Ο.Ε. – Α.Θ.Α.ΖΩ. ΣΩΜΑΤΕΙΟ ΦΙΛΑΔΕΛΦΕΙΑΣ

Η ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΗ ΥΠΕΡΗΦΑΝΕΙΑ- ΣΤΑΡΕΤΣ ΗΛΙΑΣ ΤΗΣ ΟΠΤΙΝΑ.

Κάποτε  στον γέροντα Σιλουανό ο διάβολος εμφανίστηκε μπροστά του Ο διάβολος είναι ένα πνεύμα, που μπορεί να υλοποιηθεί μόνο σύμφωνα με το θέλημα  του Θεού. Ο ερημίτης  αναρωτιόταν γιατί ενώ προσεύχεται  ο διάβολος ήταν μπροστά του, και δεν εξαφανίστηκε. Ο Κύριος του αποκάλυψε: αυτό οφείλεται στην πνευματική υπερηφάνεια. Και για να μην το έχει, έπρεπε να θεωρεί τον εαυτό του μικρότερο και πιο αμαρτωλό: για τις αμαρτίες του είναι ο κληρονόμος της κόλασης. Αν ο Κύριος μας έχει δώσει κάτι, τότε πρέπει να συνειδητοποιήσουμε ότι  όλα τα ταλέντα μας είναι επίγεια και πνευματικά - είναι από το Θεό. Δεν μπορούμε να είμαστε υπερήφανοι για τίποτα. Ούτε υλικά αγαθά, ούτε ψυχικά επιτεύγματα ούτε οποιεσδήποτε αξίες - δεν υπάρχει πλούτος στη γη.  Ο  Κύριος δίνει, σύμφωνα με το έλεός Του. Δεν υπάρχει ταλέντο, καμία δύναμη, καμία δουλειά - τίποτα δεν είναι δικό μας, αλλά μόνο η χάρη του Θεού. Επομένως, όλα τα πνευματικά πράγματα που έλαβε ο ερημίτης  Σιλουαν...