Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

"H κρίση στην σχέση Θεού και ανθρώπου"

Του Πρωτοπρεσβυτέρου Νικολάου Δαλαγιώργου

Ο Καλός Θεός δημιούργησε τα πάντα σε μία αλυσίδα η οποία κλείνει πάλι στον Θεό ως εξής:  ΘΕΟΣ – ΚΟΣΜΟΣ – ΑΝΘΡΩΠΟΣ – ΘΕΟΣ.  Ο Θεός δημιουργεί τον κόσμο και τοποθετεί τον άνθρωπο «ίνα δεσπόζει της κτίσεως».  Ο άνθρωπος καλείται να ενωθεί με τον Θεό ώστε να κλείσει η αλυσίδα. Ο άνθρωπος όμως δεν το πετυχαίνει με αποτέλεσμα να υπάρξει η 1η Κρίση στην σχέση του ανθρώπου με τον Θεό.  Η ανυπακοή του ανθρώπου, τον οδηγεί έξω από τον Παράδεισο, όπου υπάρχει η πρώτη ουσιαστική σχέση Ανδρός και Γυναικός, ο 1ος Γάμος όπως αναφέρεται στο βιβλίο της Γενέσεως «Αδάμ δε έγνω Εύαν την γυναίκα αυτού».  Μέσα από αυτήν την σχέση γεννιούνται δύο παιδιά, ο Κάϊν και ο Άβελ.  Ο Κάϊν δεν προσφέρει τα πρωτογεννήματα στον Θεό, ενώ ο Άβελ διαλέγει τα καλύτερα για να τα αποδώσει στον Θεό ως θυσία, αφού αναγνωρίζει την Δωρεά του Θεού στον ίδιο.  Εδώ γίνεται η 2η Κρίση στην σχέση του ανθρώπου με τον Θεό.  Ο Κάϊν αφήνετε στον εγωϊσμό του και κυριεύεται από ζήλια.  Αποτέλεσμα αυτής της ολισθαίνουσας κατάστασης , φονεύει τον Κάϊν.  Και στην δική μας συμπεριφορά προς τους άλλους δεν κυριευόμαστε από ζήλια για την επιτυχία τους, για την ευημερία τους…. Και θέλουμε να τους κάνουμε κακό αρχίζοντας να τους συκοφαντούμε, να τους υβρίζουμε, να τους προσβάλλουμε με αποτέλεσμα οι άνθρωποι να γίνονται α) ειδωλολάτρες, αφού εμπιστεύονται το «εγώ» τους και δεν θέτουν ως βάση ότι ο άνθρωπος είναι Εικόνα Θεού και β) γίνονται αρνητές του Θεού.

       Η γενιά του Κάϊν καλείται «η γενιά των ανθρώπων», λόγω της κακίας και του εγωϊσμού που έφεραν, ενώ η γενιά του Σηθ, το άλλο παιδί της Εύας, ονομάζεται «η γενιά του Θεού».  Ο Θεός περιμένει από την γενιά του Σηθ να ενωθεί με Εκείνον, δίνοντας σαφή εντολή να μην σμίξει η γενιά του με την γενιά του Κάϊν, κάτι το οποίο έγινε.  Ο Νώε αναλαμβάνει την αναδημιουργία της ανθρώπινης σχέσης για να μπορέσει ο άνθρωπος να ενωθεί με τον Θεό.  Έτσι μετά τον κατακλυσμό ξεκινά η «ανοικοδόμηση» του ανθρώπου.    Το 3ο Πρόσωπο που έπαιξε σημαντικό ρόλο σε αυτήν την προσπάθεια να σωθεί ο άνθρωπος είναι ο Αβραάμ, ο γενάρχης των Εθνών, όπως αποκαλείται από την ιστορία.  Από αυτήν την γενιά, ένα 4ο πρόσωπο εκπληρώνει την επαγγελία του Θεού για την σωτηρία του κόσμου, είναι η Παναγία, η οποία όλη της η ζωή είναι μία εκούσια υπακοή στο θέλημα του Θεού.  Είναι Αυτή η οποία δεν αμφέβαλε για το θέλημα του Θεού κατά τον Ευαγγελισμό Της, όπως συνέβη με τον Ζαχαρία, ο οποίος τιμωρήρηκε διότι αμφισβήτησε την Δύναμη του Θεού, παραμένοντας κουφός και άλαλος έως της γεννήσεως του Ιωάννου του Προδρόμου.  Η κυρία Θεοτόκος δεν αμφέβαλε ουδέποτε, παρά η απορία της εκφράστηκε στον Αρχάγγελο Γαβριήλ, ώστε να μάθει από τον απεσταλμένο του Θεού πως θα εκπληρώσει το Θέλημά Του. Γι’  αυτό την πληροφορεί τις λεπτομέρειες «πνεύμα άγιον επελεύσετε επί σε και Δύναμις Υψίστου επισκιάσει σοι».  Το τελευταίο πρόσωπο για το οποίο προετοίμαζε ο Θεός τον λαό του είναι  ο Ιησούς, δια του οποίου σώζεται η ψυχή που θέλει να ενωθεί με τον Θεό.  Εναπόκειται  λοιπόν στην ελεύθερη βούλησή μας εάν θέλουμε να σωθούμε και ποιά σχέση θα έχουμε με τον Θεό μας.  Εάν κάνουμε Υπακοή στο θέλημά του, η αγάπη προς τον συνάνθρωπο πρέπει να μας διακατέχει.  Εάν πάλι κάνουμε ανυπακοή τότε η κακία υπερέχει, διότι η σχέση του ανθρώπου με τον Θεό διεκόπη. 

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Οι 24 Μικρές προσευχές του αγίου Ιωάννη του Χρυσοστόμου

Κύριε, μη στερήσης με των επουρανίων σου κ αιωνίων αγαθών. Κύριε, λύτρωσαι με των αιωνίων κολάσεων. Κύριε, είτε λόγω είτε έργω είτε κατά νουν κ διάνοιαν ήμαρτον, συγχώρησον μοι. Κύριε, λύτρωσαι με από πάσης ανάγκης κ αγνοίας κ λήθης κ ραθυμίας κ της λιθώδους αναισθησίας. Κύριε, λύτρωσαι με από παντός πειρασμού κ εγκαταλείψεως. Κύριε, φώτισον την καρδίαν μου, ην εσκότισεν η πονηρά επιθυμία. Κύριε, εγώ μεν ως άνθρωπος αμαρτάνω , συ δε ως Θεός ελέησον με. Κύριε, ίδε την ασθενεία της ψυχής μου κ πέμψον την χάριν σου εις βοήθειάν μου, ίνα εν εμοί δοξασθή το όνομά σου το άγιον. Κύριε Ιησού Χριστέ, έγγραψον το όνομά του δούλου σου εν βίβλω ζωής, χαριζόμενος μοι κ τέλος αγαθόν. Κύριε ο Θεός μου, ουκ εποίησα ουδέν αγαθόν’ άλλ’ αρξαίμην ποτέ τη ευσπλαγχία σου. Κύριε, βρέξον εις την καρδίαν μου την δρόσον της χάριτός σου. Κύριε ο Θεός του ουρανού κ της γης, μνήσθητί μου του αμαρτωλού, του αισχρού, του ...

Η ΑΙΡΕΣΗ Χ.Ο.Ε. – Α.Θ.Α.ΖΩ. ΣΩΜΑΤΕΙΟ ΦΙΛΑΔΕΛΦΕΙΑΣ

Η ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΗ ΥΠΕΡΗΦΑΝΕΙΑ- ΣΤΑΡΕΤΣ ΗΛΙΑΣ ΤΗΣ ΟΠΤΙΝΑ.

Κάποτε  στον γέροντα Σιλουανό ο διάβολος εμφανίστηκε μπροστά του Ο διάβολος είναι ένα πνεύμα, που μπορεί να υλοποιηθεί μόνο σύμφωνα με το θέλημα  του Θεού. Ο ερημίτης  αναρωτιόταν γιατί ενώ προσεύχεται  ο διάβολος ήταν μπροστά του, και δεν εξαφανίστηκε. Ο Κύριος του αποκάλυψε: αυτό οφείλεται στην πνευματική υπερηφάνεια. Και για να μην το έχει, έπρεπε να θεωρεί τον εαυτό του μικρότερο και πιο αμαρτωλό: για τις αμαρτίες του είναι ο κληρονόμος της κόλασης. Αν ο Κύριος μας έχει δώσει κάτι, τότε πρέπει να συνειδητοποιήσουμε ότι  όλα τα ταλέντα μας είναι επίγεια και πνευματικά - είναι από το Θεό. Δεν μπορούμε να είμαστε υπερήφανοι για τίποτα. Ούτε υλικά αγαθά, ούτε ψυχικά επιτεύγματα ούτε οποιεσδήποτε αξίες - δεν υπάρχει πλούτος στη γη.  Ο  Κύριος δίνει, σύμφωνα με το έλεός Του. Δεν υπάρχει ταλέντο, καμία δύναμη, καμία δουλειά - τίποτα δεν είναι δικό μας, αλλά μόνο η χάρη του Θεού. Επομένως, όλα τα πνευματικά πράγματα που έλαβε ο ερημίτης  Σιλουαν...