Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Τὸ Ρίσκο ποὺ ζητᾶ ὁ Ἰησοῦς-ΚΥΡΙΑΚΗ Β΄ ΜΑΤΘΑΙΟΥ

ΚΥΡΙΑΚΗ Β΄ ΜΑΤΘΑΙΟΥ

Μητροπολίτης Νεαπόλεως καὶ Σταυρουπόλεως Βαρνάβας 

    Ἀφοῦ τὴν προηγούμενη Κυριακὴ εἴδαμε ποιοὶ ἦταν οἱ Δώδεκα Ἀπόστολοι, αὐτὴ τὴν Κυριακή, στὸ εὐαγγελικὸ ἀνάγνωσμα, ὁ εὐαγγελιστὴς Ματθαῖος (4, 18-23) μᾶς περιγράφει πῶς ἀκριβῶς ἀπηύθυνε ὁ Ἰησοῦς τὴν κλήση στοὺς πρώτους μαθητὲς καὶ πῶς ἀνταποκρίθηκαν ἐκεῖνοι. Βλέπουμε λοιπὸν δυὸ ζευγάρια ἀδελφῶν, τὸν Ἀνδρέα μὲ τὸν Πέτρο ἀπὸ τὴ μιά, καὶ τὸν Ἰάκωβο μὲ τὸν Ἰωάννη ἀπὸ τὴν ἄλλη, ψαράδες ὅλοι τους, νὰ δέχονται τὴν πρόσκληση τοῦ Κυρίου καὶ νὰ μὴν τὴν προσπερνοῦν. Νὰ τὸν ἀκοῦν νὰ τοὺς καλεῖ, κι ἐκεῖνοι νὰ παρατοῦν μεμιᾶς τὰ δίχτυά τους καὶ νὰ Τὸν ἀκολουθοῦν.
Ἀναμφίβολα, ἡ παρουσία τοῦ Χριστοῦ θὰ εἶχε κάτι τὸ σαγηνευτικὸ κατὰ τὴ στιγμὴ τῆς συνάντησής τους. Αὐτὸ τὸ φανερώνουν καὶ ἄλλες περιπτώσεις ἀνθρώπων ποὺ πρωτοσυνάντησαν τὸν Ἰησοῦ: καθηλώθηκαν ἀπὸ τὴ μορφή Του καὶ ἔνιωσαν ὅτι κάτι ξεχωριστὸ διέθετε. Ἡ ἠρεμία τοῦ παρουσιαστικοῦ Του, ἡ γαλήνη ἀλλὰ καὶ ἡ βαθιὰ σοφία ποὺ ἐξέπεμπαν οἱ λόγοι Του, ἡ στέρεα ἀλήθεια ποὺ βεβαίωνε ἡ διδασκαλία Του, ἔκαναν τοὺς πάντες νὰ στέκονται μὲ θαυμασμὸ καὶ δέος ἀπέναντί Του.
Ἴσως ἀκόμη νὰ ἔπαιξε ρόλο στὴν προθυμία τους καὶ τὸ γεγονὸς ὅτι ὁρισμένοι ἀπ’ αὐτοὺς ὑπῆρξαν προηγουμένως μαθητὲς τοῦ Βαπτιστῆ Ἰωάννη: Ἑπομένως εἶχαν γνώση ὅτι ὁ Μεσσίας θὰ ἀκολουθοῦσε, ὅτι Ἐκεῖνος ποὺ γιὰ αἰῶνες ἀνέμεναν, θὰ ἐρχόταν σύντομα νὰ τοὺς συναντήσει. Ὅποια καὶ νὰ ἦταν ἡ αἰτία ὅμως, αὐτὸ ποὺ ἀξίζει νὰ συγκρατήσουμε καὶ αὐτὸ ἀπὸ τὸ ὁποῖο πρέπει κυρίως νὰ διδαχθοῦμε εἶναι ἡ πραγματικὴ αὐταπάρνηση ποὺ δείχνουν οἱ πρωτόκλητοι μαθητὲς τοῦ Ἰησοῦ.
Γιατί, ἂν προσέξουμε λίγο καλύτερα τὴν εὐαγγελικὴ διήγηση, θὰ δοῦμε ὅτι στὴν πραγματικότητα οἱ ψαράδες ποὺ περιγράφει, παίρνουν οὐσιαστικὰ ἕνα μεγάλο ρίσκο. Ἐμφανίζεται κάποιος ἐκεῖ ποὺ ἐργάζονται καὶ τοὺς λέει: ἐλᾶτε μαζί μου κι ἐγὼ θὰ σᾶς κάνω ψαράδες ψυχῶν. Δὲν ξέρουν τίποτε γι’ αὐτόν. Δὲν φαίνεται ν’ ἀφήνουν τὴ δουλειά τους σὲ κάποια χέρια «σίγουρα». Τὰ ἐγκαταλείπουν ὅλα εὐθύς, τὶς οἰκογένειές τους, τὸ ἐπάγγελμά τους, τὰ σχέδιά τους καὶ ρίχνονται σὲ ἕνα ταξίδι μὲ ἄγνωστο τότε προορισμό.
   Ἡ πίστη ποὺ δείχνουν εἶναι σχεδὸν ἀπόλυτη. Δὲν θέλγονται ἀπὸ κάποια ἀνταμοιβή. Δὲν προσδοκοῦν καμία ἀντιμισθία. Θέλουν ἁπλῶς νὰ ἀκολουθήσουν Αὐτὸν ποὺ τοὺς εἶπε ἁπλῶς ὅτι θὰ ἁλιεύουν ἀνθρώπους. Ἀλλὰ οὔτε καὶ γι’ αὐτὰ τὰ ὁπωσδήποτε παράδοξα λόγια ἀπαιτοῦν διευκρινίσεις. Ἡ πρόσκληση ἀρκεῖ γιὰ νὰ ἀλλάξουν τὴ ζωή τους καὶ μαζὶ νὰ ἀλλάξουν ἀνεπιστρεπτὶ καὶ τὴν ἱστορία ὅλου του κόσμου.
    Ἡ στάση τους, ἀσφαλῶς, συνιστᾶ ἕνα δυσμενὲς – δυστυχῶς – κριτήριο γιὰ τὸ δικό μας βίο. Ἕνα βίο παραφορτωμένο μὲ ὑπολογισμούς. Παρόλο ποὺ ἀπὸ τότε ἔχουν μεσολαβήσει ἄπειρα θαυμαστὰ γεγονότα, παρόλο ποὺ ἔχουν περάσει τόσοι καὶ τόσοι σοφοὶ διδάσκαλοι ποὺ ἀνέλυσαν καὶ ἐξήγησαν τὸ νόημα τῆς διδασκαλίας τοῦ Κυρίου, παρόλο ποὺ καὶ ἐμεῖς στὴ ζωὴ μᾶς ἔχουμε δεῖ μὲ πολλοὺς καὶ ποικίλους τρόπους τὰ ὁρατὰ καὶ εὐεργετικὰ σημεῖα τῆς θείας παρουσίας, παραμένουμε διστακτικοὶ νὰ τὸν ἀκολουθήσουμε πραγματικά.
    Παραμένουμε ἐπιφυλακτικοί, γιὰ παράδειγμα, στὴν τήρηση τῶν ἐντολῶν Του. Θέλουμε νὰ σιγουρευτοῦμε πρῶτα ὅτι εἶναι πρὸς τὸ συμφέρον μας, ὅτι δὲν πρόκειται νὰ θιχτεῖ ἡ κοινωνική μας θέση. Καὶ ὅταν πάλι τὶς τηρήσουμε, μιλᾶμε γιὰ τὴν ἀνταμοιβὴ ποὺ μᾶς περιμένει καὶ ἔχουμε στὸ μυαλὸ μᾶς τὴν ἱκανοποίηση τῆς ἀνταπόδοσης. Δύσκολα «ξεβολευόμαστε» γιὰ νὰ ἀποδείξουμε πόσο ἀγαπᾶμε τὸν πλησίον, ὅπως Ἐκεῖνος θέλει.
    Καταλαβαίνουμε βέβαια πόσο μακριὰ εἴμαστε ἔτσι ἀπὸ τὸ ὑπόδειγμα τῶν θείων Ἀποστόλων ἀλλὰ καὶ ὅλων των ἁγίων της Ἐκκλησίας, ποὺ ἔβαλαν σὲ δεύτερη μοίρα τὴν προσωπική τους θέση καὶ προτίμησαν τὸ δρόμο τοῦ Θεοῦ. Καταλαβαίνουμε, ἐλπίζω, ὅτι ὅσο σκεφτόμαστε τὸ μικρό μας συμφέρον, περιφρονοῦμε τὸ κάλεσμα τῆς Βασιλείας ποὺ μᾶς περιμένει.

Πηγή: Ἐφημ. “Δημοκρατία”, 6-7-2013



Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Οι 24 Μικρές προσευχές του αγίου Ιωάννη του Χρυσοστόμου

Κύριε, μη στερήσης με των επουρανίων σου κ αιωνίων αγαθών. Κύριε, λύτρωσαι με των αιωνίων κολάσεων. Κύριε, είτε λόγω είτε έργω είτε κατά νουν κ διάνοιαν ήμαρτον, συγχώρησον μοι. Κύριε, λύτρωσαι με από πάσης ανάγκης κ αγνοίας κ λήθης κ ραθυμίας κ της λιθώδους αναισθησίας. Κύριε, λύτρωσαι με από παντός πειρασμού κ εγκαταλείψεως. Κύριε, φώτισον την καρδίαν μου, ην εσκότισεν η πονηρά επιθυμία. Κύριε, εγώ μεν ως άνθρωπος αμαρτάνω , συ δε ως Θεός ελέησον με. Κύριε, ίδε την ασθενεία της ψυχής μου κ πέμψον την χάριν σου εις βοήθειάν μου, ίνα εν εμοί δοξασθή το όνομά σου το άγιον. Κύριε Ιησού Χριστέ, έγγραψον το όνομά του δούλου σου εν βίβλω ζωής, χαριζόμενος μοι κ τέλος αγαθόν. Κύριε ο Θεός μου, ουκ εποίησα ουδέν αγαθόν’ άλλ’ αρξαίμην ποτέ τη ευσπλαγχία σου. Κύριε, βρέξον εις την καρδίαν μου την δρόσον της χάριτός σου. Κύριε ο Θεός του ουρανού κ της γης, μνήσθητί μου του αμαρτωλού, του αισχρού, του ...

Η ΑΙΡΕΣΗ Χ.Ο.Ε. – Α.Θ.Α.ΖΩ. ΣΩΜΑΤΕΙΟ ΦΙΛΑΔΕΛΦΕΙΑΣ

Η ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΗ ΥΠΕΡΗΦΑΝΕΙΑ- ΣΤΑΡΕΤΣ ΗΛΙΑΣ ΤΗΣ ΟΠΤΙΝΑ.

Κάποτε  στον γέροντα Σιλουανό ο διάβολος εμφανίστηκε μπροστά του Ο διάβολος είναι ένα πνεύμα, που μπορεί να υλοποιηθεί μόνο σύμφωνα με το θέλημα  του Θεού. Ο ερημίτης  αναρωτιόταν γιατί ενώ προσεύχεται  ο διάβολος ήταν μπροστά του, και δεν εξαφανίστηκε. Ο Κύριος του αποκάλυψε: αυτό οφείλεται στην πνευματική υπερηφάνεια. Και για να μην το έχει, έπρεπε να θεωρεί τον εαυτό του μικρότερο και πιο αμαρτωλό: για τις αμαρτίες του είναι ο κληρονόμος της κόλασης. Αν ο Κύριος μας έχει δώσει κάτι, τότε πρέπει να συνειδητοποιήσουμε ότι  όλα τα ταλέντα μας είναι επίγεια και πνευματικά - είναι από το Θεό. Δεν μπορούμε να είμαστε υπερήφανοι για τίποτα. Ούτε υλικά αγαθά, ούτε ψυχικά επιτεύγματα ούτε οποιεσδήποτε αξίες - δεν υπάρχει πλούτος στη γη.  Ο  Κύριος δίνει, σύμφωνα με το έλεός Του. Δεν υπάρχει ταλέντο, καμία δύναμη, καμία δουλειά - τίποτα δεν είναι δικό μας, αλλά μόνο η χάρη του Θεού. Επομένως, όλα τα πνευματικά πράγματα που έλαβε ο ερημίτης  Σιλουαν...